توی آموزش قبلی که ساخت ماشین حساب با کاتلین بود ، از یه لایبرری استفاده کردیم به اسم anko . توی این آموزش بیشتر با این کتابخونه آشنا میشیم . این کتابخونه یه جورایی راه سریع تر و بهتر رو ، واسه برنامه نویسی با کاتلین فراهم کرده و میشه خیلی قشنگ تر ، ساده تر و راحت تر کد نوشت . توی آموزش قبل دیدیم که چه جوری میشه این کتابخونه رو نوشت و استفاده کرد ، ولی از اونجایی که این کتابخونه واسه هر بخش یه اسمی رو در نظر گرفته ( مثلا واسه intent ها و design ها باید کتابخونه های مجزا رو وارد build gradle کنیم ) پس میایم حالت استانداردش رو می نویسیم . یعنی اول از همه ، توی فایل build.gradle اصلی پروژه مون ، بعد از اون خطی که ورژن کاتلین رو نوشته ، این کد رو اضافه میکنیم :

و بعد توی build.gradle که توی پوشه app هست ، این کد رو قبل از آکولاد آخر اضافه میکنیم : 

و بعد مجدد پروژه رو sync میکنیم . حالا ما اضافه اش کردیم ، چه جوری استفادش کنیم . از اینجای کار ، برنامه نویسی خیلی راحت میشه . مثلا میتونیم توی کلاس اصلیمون ، اصلا لایه گرافیکی رو استفاده و فراخوانی نکنیم ولی بازم هر چی که میخوایم اضافه کنیم ! مثه دکمه ، ادیت تکست و … . فرض کنیم میخوایم یه پیغام toast به کاربر نشون بدیم . فقط کافیه توی کلاسمون بنویسیم : 

یعنی این میشه کد کلاسمون : 

ما حتی میتونیم یه لایه هم تعریف کنیم واسه کلاسمون . مثلا یه verticalLayout تعریف میکنیم و کد بالا رو توش میذاریم : 

از اینجا به بعد کدهایی که می نویسم توی قسمت بالا و توی verticalLayout قرار میگیره . اگه بخوایم یه دکمه تعریف کنیم که مثلا اسم دکمه باشه ” کلیک کن ” ، با این کد راحت انجامش میدیم :

با کد بالا یه دکمه نمایش داده میشه که روش نوشته کلیک کن ، بدون اینکه ما کاری به لایه گرافیکی داشته باشیم ! اگه بخوایم بگیم روی این دکمه کلیک شد چه اتفاقی بیفته با این کد : 

اگه بخوایم یه progressDialog تعریف کنیم ( از این چیزا که مثلا درصد دانلود رو نشون میده ) ، از کد پایین استفاده میکنیم : 

اگه بخوایم یه alert نشون بدیم به کاربر ، مثه وقتی که میخواد از برنامه خارج بشه و میپرسیم مطمئنی یا نه ، از این کد استفاده میکنیم : 

توی کد بالا دکمه تعریف کردیم که وقتی کاربر روش کلیک کرد ازش سوال خارج شدن رو میپرسه که اگه yesButton رو انتخاب کرد که یعنی بله ، و برنامه بسته میشه با System.exit و اگه noButton رو انتخاب کرد که یه toast ساده نمایش میدیم واسش . 

اگه بخوایم یه selector تعریف کنیم ، مثلا یه دکمه که کاربر روش کلیک میکنه و میگه از چه کشوری هستی و کاربر یه کشور رو انتخاب میکنه و اون پنجره بسته میشه و یه پیغام نمایش هم واسش نشون داده میشه ، از این کد استفاده میکنیم : 

اینا ابزارهای گرافیکی بود که ما طراحی کردیم بدون اینکه اصن به قسمت طراحی و لایوت اندروید استودیو بریم ! و این از قدرت کتابخونه anko هست که دوست روسی مون زحمتش رو کشیده ! ایشالا در آینده بازم از anko مطلب میذارم . میتونید سورس رو هم دانلود کنید : 

دانلود سورس

کار کردن با anko در کاتلین

مجتبی صابری


همه عشقم برنامه نویسی هست | t.me/kotlin9


پیمایش نوشته


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *