قبلا یه توضیحات ابتدایی از کاتلین دادم . حالا با همدیگه یه پروژه و اپ ساده با کاتلین میسازیم . توی این اپ ، یه EditText داریم یه Button و یه TextView . کاربر یه چیزی توی ادیت تکست می نویسه و روی دکمه کلیک میکنه و تکست ویو به متنی تغییر میکنه که کاربر نوشته . اول از همه یه پروژه جدید میسازیم ( دقت کنید که توی مرحله ساخت پروژه ، تیک Include Kotlin support رو فعال کنید ) . 

حالا توی لایه گرافیکی ، یه ادیت تکست میسازیم با آی دی editTextName . یه دکمه اضافه میکنیم با آی دی buttonClicMe و یه تکست ویو هم میذاریم با آی دی textViewMessage . حالا توی کلاس کاتلین خودمون ( وقتی که تیک Include Kotlin support رو زده باشید ، کلاسی که ساخته میشه دیگه جاوا نیست و با فرمت kt هست ) . توی کلاس کاتلین ، باید سه تا ابزاری که تعریف کردیم رو معرفی کنیم . ما میتونیم مثلا واسه تعریف ادیت تکست از این کد استفاده کنیم :

کد بالا یه متغیر به نام editTextName تعریف کرده که از نوع EditText هست و مقدارش هم null هست و علامت !! رو هم کاتلین خودش اضافه میکنه . کد بالا یه جوری هست ! پس ما از این کد ساده تر استفاده می کنیم :

کد بالا از lateinit که مخفف later initial هست استفاده میکنه. با استفاده از lateinit یه متغیر رو تعریف میکنیم و بعدا بهش یه مقدار رو میدیم . دکمه و تکست ویو رو هم همینجوری تعریف می کنیم  :

وصل کردنشون به لایه گرافیکی هم مثه جاوا هست :

حالا میخوایم با کلیک روی دکمه مون یه اتفاقی بیفته ، پس از این کد استفاده می کنیم :

کد بالا هم که واضحه . این میشه کل کدهای کلاس کاتلین :

خوب ، اینم یه برنامه ساده اندروید که با کاتلین نوشته شده . میتونید سورس رو هم دانلود کنید

دانلود سورس

ساخت یک اپلیکیشن ساده با کاتلین

مجتبی صابری


همه عشقم برنامه نویسی هست | t.me/kotlin9


پیمایش نوشته


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *